Week 2 - Reisverslag uit Charnay, Frankrijk van Ente Groot - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Charnay, Frankrijk van Ente Groot - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Ente

Blijf op de hoogte en volg Ente

14 November 2009 | Frankrijk, Charnay

Bonsoir!!

Hier even een update vanuit het inmiddels warmere Frankrijk!! Laat ik het maar weer in chronologische volgorde doen, wel zo makkelijk en overzichtelijk. Leuk ook dat de krant er aandacht aan besteedde. Het telefonische interview kostte me vervolgens wel een flinke omweg. Ik fietste tijdens het bellen langzaamaan door maar vergat een afslag en moest zo even een ommetje maken. Ik heb het zelf nog niet gelezen trouwens, dus ben benieuwd...

8 nov: Montmedy - Saint Mihiel; 97km
Na de heerlijke verlaten villa `s morgens vroeg weer op de fiets gestapt met koud en druilerig weer. In Verdun even een toeristisch rondje gemaakt aangezien hier het brandpunt van de 1e WO was. Erg indrukwekkend, maar te koud om overal uitgebreid bij stil te blijven staan dus snel verder fietsen over de ietwat saaie glooiende wegen van Noord Frankrijk. Af en toe een mooie roofvogel of een hert maar verder akkers waar in dit jaargetijde niks op verbouwd wordt. Aangekomen bij de jeugdherberg van Saint Mihiel was daar in de zaal beneden een familiefeest aan de gang. Gelijk werd ik uitgenodigd aan de lange tafel plaats te nemen en het feest mee te vieren. Na een paar glazen champagne was ik de kou van de dag wel weer vergeten. Na afloop van het feest kreeg ik allemaal resten van lekkere hapjes en een fles champagne en een fles dessertwijn mee. Dus ik alles naar boven sjouwen naar de keuken en slaapgedeelte van de herberg. Scheelde me weer een avondje pasta koken. Aangeschoten van de wijn en champagne zocht ik op een gegeven moment mn bedje op. Maar welk bed moet ik nu toch kiezen??? Ik was de enige gast in de herberg met een slaapzaal van 20 stapelbedden. Na enig getwijfel toch voor het dat ene bed in het midden gekozen en lekker gaan slapen.

9 nov: Saint Mihiel - Chamagne; 118km
Volgende ochtend was het nog steeds regenachtig weer, maar geen probleem na 10 minuten ben je warm. Je kan alleen niet uitgebreid pauzeren, dan word je koud. Ik had voor die avond nog geen slaapplek kunnen regelen en naarmate de middag vorderde begon het steeds harder te regenen en te waaien. Er waren geen warmshowers adressen voorhanden en ook geen jeugdherbergen in de komende dorpen. In de tent vond ik geen optie dus ik keek op de kaart en vond Bayon wel aardig klinken en toen ik daar aangekomen was ging ik eerst kijken bij de kerk voor een slaapplek, maar de kerk leek uitgestorven. Dus dan maar aanbellen bij mensen. Ik weet niet wat het was met Bayon maar de mensen waren niet echt vriendelijk of gewoon bang. Keer op keer werd of direct de deur dichtgegooid of kreeg ik een harde NON of lachten ze me gewoon uit. Tsja wie gaat er dan ook fietsen in dat jaargetijde. Misschien had ik me ook even moeten scheren, de laatste keer was in Steenbergen dus ik zag er vrij gevaarlijk uit met baard in regenpak. Goed ik had het dus helemaal gehad en besloot mijn geluk te beproeven in Chamagne 8 km verderop. Het was inmiddels ^pikkedonker dus met hoofdlamp op de landweggetjes op in de stromende regen. In Chamagne aangekomen bij vershillende boerderijen aangebeld maar steeds 0 op rekest. Ik kon wel janken en vervloekte mezemf waarom ik in godsnaam aan deze onderneming ben begonnen!! Nog 5 km verderop was een hotel en ik besloot daar dan maar heen te gaan. Maar bij het verlaten van Chamagne zag ik nog 1 boerderij. Ik ging er heen, zag licht in de schuur en stapte binnen. Daar zag ik een stevige boerenmeid die bezig was de koeien van de melkmachine los te koppelen. In mijn beste Frans en mijn zieligste gezicht (en wat voelde ik me zielig!!) vragen of ik in de schuur mocht slapen. Zij vroeg het even aan haar baas en het was goed. Och wat voelde ik me gelukkig!! In een klein hokje aangrenzend aan de stal en pal naast de silo waar het melk wordt opgeslagen en gekoeld mocht ik mn slaapzakje uitstallen. Ze bracht zelfs ook nog een plak stro waardoor het zowaar nog comfortabel voelde. Avondeten die keer was chocola met een appel en banaan. Snachts werd ik een keer wakker en draaide me om en echt waar aan alle kanten om me heen geritsel en gepiep van muizen. Maar goed het was droog en warm, dus ik gelukkig.

10 nov: Chamagne - Ray-sur-Saone; 128km
De volgende morgen was ze er weer om 7 uur. En niet te geloven wat ze voor me meehad: Leest u mee en geniet: haar eigen koffiezetapparaat van thuis, 1 normale en 1 chocolade croissant, 2appels, 2 bananen, een heel stokbrood en een pot zelfgemaakte pruimenjam. En toen kreeg ik ook nog een glas warme melk direct uit de koe. Ik moet wel heel zielig hebben gekeken maar wat was ik haar dankbaar, ongelooflijk.
De dag zelf ging goed, wel regen maar windje mee. Zodoende kwam een slaapadres via Warmshowers bij een Engels gezin onverwachts binnen bereik dus ik besloot flink door te trappen. Helaas haalde ik het niet voor donker en de laatste 15 km waren langs een smal donker paadje langs de rivier volgens mijn routeboekje. Dit vond ik na een paar km te donker en te gevaarlijk dus ik week uit naar de gewone landweggetjes. Daar verdwaalde ik hopeloos en ik belde mijn gastheer voor uitleg hoe te fietsen. Het goot inmiddels van de lucht en hij stond erop dat hij me op zou halen aangezien de route die ik nog te gaan had te moeilijk en gevaarlijk zou zijn. Ik wilde dit absoluut niet maar hij dreigde me anders niet meer binnen te laten en het zelf maar uit te zoeken. Toen heb ik me maar op laten halen, tegen mn zin in...
De avond was heel gezellig. Een leuk gezinnetje met 3 kinderen en al mijn kleren werden gewassen en heerlijk gegeten.

11 nov: Ray-sur-Saone - Gray; 40km
De volgende ochtend besloot ik na 2 lange zware dagen die eindigden in het donker om rustig aan te doen. Lekker in de mist peddelen naar Gray om daar neer te ploffen in een jeugdherberg en er niet meer vandaan te komen

12 nov: Gray - Beaune; 98km
Eindelijk goed weer!!! Een lekker waterig zonnetje en voor het eerst een broodje kunnen eten op een steen zonder direct helemaal te verkleumen. Ook de 1000km op de teller, dus het begint al ergens op te lijken. Via warmshowers had ik een adresje kunnen regelen bij een vrouw rond de 40 die zelf ook in Afrika had gefietst. Ze had ook andere fietsvrienden uitgenodigd en ze had heerlijk gekookt. Dus een prima avondje om even lekker bij te tanken en aan mn Frans te werken. Ook voor het eerst kunnen skypen met Tam met webcam, wat ook een verademing was!!


13 nov: Beaune - Cluny; 85km
Kijk dit is nou waar ik het voor doe. Een heerlijk zonnetje met een graadje of 15 en een zacht briesje. Dwars door de Bourgogne, een prachtige heuvelige wijnstreek met mooie dorpjes. Puur genieten!!! Voor de avond wederom geen slaapplek geregeld maar dit is wel het weer om lekker wild te kamperen. Nu nog een goeie plek zoeken in dit toch wel druk bevolkte gebied. Tussen 2 dorpjes in was er op de kaart een open plek te zien, dan moest het daar maar gebeuren. Iets van de weg op een heuvel zag ik mn plekje. Lekker afgelegen, MAAR; tussen een TGV spoorlijn en de autosnelweg Lyon - Parijs in. T werd bijna donker dus geen keus. Na een heerlijke spaghetti met tonijn en tomatensaus lekker mn tentje in. Nou ja ik heb het geluk dat ik een makkelijke slaper ben dus prima nacht gemaakt.

14 nov: Cluny - Charnay; 86km
Wederom belooft het een mooie dag te worden sochtends. Lekker temperatuurtje en de zon breekt bijna door. Helaas breekt de zon niet door en eind van de middag breekt de hel los met een onweersbui. Ik zat midden in een stad en moest dus wel door om op tijd een goede kampeerplek in het bos te kunnen vinden. Helaas bleken de bossen op de kaart allemaal heuvelige wijngaarden te zijn dus weinig goede plekken. Aangekomen op een heuvel belde ik aan bij mensen met een grote platte tuin met mooi gras. Een jongen van mijn leeftijd deed open en ik vroeg of ik bij hun de tent op kon zetten. Hij zn ouders bellen en die zeiden dat ik wel binnen mocht slapen. Dus vnvnd is er heerlijk voor me gekookt en slaap ik in het bed van hun dochter die nu in China is. Dat is nog eens effe geluk hebben!! Ook heeft het huis een prachtig uitzicht vanaf de heuvel op Lyon en daarachter de Mont Blanc in de verte. Puur genieten dus!! En nu even met ze meekijken naar de wedstrijd Ierland Frankrijk voor het WK.


Nou ik hoop dat het niet te langdradig verhaal was, anders moeten jullie het zeggen dan zal ik het bondiger proberen op te schrijven!!

Nogmaals bedankt voor alle mailtjes, smsjes en reacties. Hoewel ik deze tocht tot nu echt heel leuk vind en ik deze uitdaging absoluut doorzet, voel ik me soms wel best alleen en dan zijn dergelijke contactjes uit NL wel lekker. Dat alleen zijn is verder geen probleem, is gewoon even wennen en snakken naar de echt warmere gebieden waar het leven zich meer op straat afspeelt. Overigens voor de komende dagen redelijk weer voorspeld. Veel zon af en toe een bui en een graadje of 16. Dus over kou en regen zullen jullie me minder horen klagen!!

Ente

  • 14 November 2009 - 21:58

    Nel En Willem:

    Wat ontzettend leuk om al je belevenissen te lezen. Wat ons betreft zijn ze absoluut niet langdradig! Fijn dat het goed met je gaat! Geniet van alles. Je bent een kanjer!
    Liefs uit Wilnis

  • 14 November 2009 - 22:03

    Peter K:

    Hoi Ente,
    Het begint nu op een echt avontuur te lijken. Wie zegt dat de Fransen arrogant en niet gastvrij zijn, moet jouw stukjes maar eens lezen. Top wat voor aardige mensen je allemaal hebt ontmoet. Ik hoop dat de temperatuur vanaf nu blijft stijgen en je de ergste nattigheid achter je hebt gelaten. Dat van die champgane spreekt mij trouwens wel aan. Ik zou zeggen bon voyage en sante.
    !

  • 15 November 2009 - 01:31

    Paco Roelofsen:

    Top verhaal lees met spanning mee.

  • 15 November 2009 - 10:45

    Tim:

    Al een heel respectabel eind gevorderd lees ik. Wel mooi om te horen dat je op zo'n tocht uiteindelijk wel echt gastvrije mensen tegenkomt. Al is daar wel wat moeite voor nodig. Je zult komende week zeker wel wat klimmetjes tegenkomen in het zuiden van frankrijk. Succes, met mooier weer kun je even wat meer genieten op de fiets. Gr.

  • 15 November 2009 - 10:57

    Floor:

    Wauw! Wat een avontuur, nu al! erg leuk om te lezen!

  • 15 November 2009 - 11:07

    Jan VdZ:

    Schitterende avonturen, Ente, al zijn ze tot nu toe vaak wat koud en nat, maar gelukkig ga je de zon tegemoet.
    Fijn dat je ook zoveel hele aardige en gastvrije mensen tegenkomt.

    Ben beniewd naar je volgende reisverslag, veel plezier en succes!

  • 15 November 2009 - 11:17

    Opa En Oma Van Tam:

    Hoi Ente,
    leuk om al je verhalen te lezen. Heel bijzonder, oma griezelt van je verhaal over de muizen, was het een leuke boerenmeid?(grapje van Oma).
    Wij zijn trots op je en wensen je een goede reis verder met mooi weer!
    Liefs uit Scheveningen

  • 15 November 2009 - 11:29

    Ilse:

    Wat een leuke verhalen. Wel grappig dat als je er echt bijna doorheen zit er dan zo goed voor je wordt gezorgd! Kijk weer uit naar de volgende verhalen en veel succes!

    X Ilse

  • 15 November 2009 - 11:35

    Moel:

    Goed om te horen dat het weer wat beter wordt. Anders had je beter een ander type fiets mee kunnen nemen, genaamd de waterfiets. Want tot nu toe zat het weer je nog neit echt mee. Wel vet om te lezen. Alles voor het rond laten gaan van de pendalen en zie maar waar je 's nachts een berg stro kan vinden!! Hoe vraag je of je er mag slapen? Vraag je naar gewoon een plekje voor de nacht of leg je gelijk je hele plan de campagne neer? Nou zet hem op en als je naar dit soort dagen op de fiets, geen zin heb om af te stappen dan weet ik zeker dat je voordat je het weet in Kaapstad ben! Nou succes met het fietsen en geniet van het weer de aankomende week. Gr L&M

  • 15 November 2009 - 14:39

    Maikel Reus:

    Hoi Ente,

    Kreeg de tip van m'n moeder dat jij aan dit avontuur begonnen bent.. Echt heel leuk en heb alles gelezen! Blijf je volgen en wens je veel succes verder..

    Groetjes Maikel.

  • 15 November 2009 - 15:36

    Tam:

    Lieve schat van me,
    Ik lees je verhalen met plezier en vol bewondering. Je bent echt een kanjer. Ik ben trots op jou en ik hou van jou:)
    Lieve knuffel!

  • 15 November 2009 - 16:01

    Willem :

    zo te zien ben je lekker bezig ente.

    Je frans gaat er wel op vooruit denk ik zo.

    hoe zeg je dat in het Frans: mag ik bij u slapen ;-))

  • 15 November 2009 - 16:21

    Annelot:

    Wow Ente, wat een verhalen! Vind het echt top wat je aan het doen bent, keep up the good work! Succes verder!

  • 15 November 2009 - 17:05

    Frank:

    Je hebt alweer heel wat avonturen beleefd, ben benieuwd hoe dat in Afrika zal gaan allemaal! Verder verwacht ik binnenkort wel wat foto's als bewijsmateriaal..zo'n dagboekje is natuurlijk leuk, maar wie zegt mij dat dit allemaal waar gebeurd is? Hier in Casa Grosso gaat alles z'n gangetje, Pieter heeft aardig zijn draai gevonden. Succes maar weer!

  • 15 November 2009 - 17:39

    Eduard:

    Hee Entebami!

    wat een verhalen man. Ik raak erdoor geïnspireerd ook iets idioots te doen. Maar voor mij is dat nog even te vroeg. Nou heel veel succes ermee, echt zeer veel waardering en geniet er lekker van.

    groetjes boemboemEduard

  • 15 November 2009 - 18:36

    Lianne:

    Hey Ente!
    Wat een leuke verhalen weer! knap hoor dat je het zo allemaal redt en volhoudt! :D
    Ga zo door en ik kijk uit naar je volgende reisverslag!

    xxx

  • 15 November 2009 - 19:06

    Oma:

    Wat een schitterend verhaal, wat leuk dat je die gastvrije mensen weet te vinden, succes voor de komende week. liefs oma x x

  • 16 November 2009 - 09:21

    Harry:

    Prachtige verhalen van je! Tip: Een kloosterervaring - je reed vlak langs Taize...kan er best nog wel bij.

  • 16 November 2009 - 10:18

    Wouter:

    He Ente,
    Gaat lekker zo te lezen! Mooie verhalen hoor

  • 16 November 2009 - 10:19

    Chantal:

    Super om je verhalen te lezen, heb echt bewondering voor je! Hopelijk wordt het weer wat beter:)Heel veel succes en plezier!
    X Chantal

  • 16 November 2009 - 10:27

    Petra:

    Ente!

    Ontzettend leuk om je reisverhaal te lezen! Vooral omdat je het zo eerlijk en gedetailleerd beschrijft! Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verhaal!

    zet em op!

    Groetjes Petra

  • 16 November 2009 - 16:07

    Rp Marc:

    Wow ente, wat een coole verhalen. Zet m op!
    Ik laat je blog aan iedereen lezen, men verklaart je voor gek maar iedereen vindt het super! Go Ente!

  • 16 November 2009 - 22:17

    Elmer:

    Ey Boykie,

    Lekker bezig man, leuk om te lezen allemaal. Echt netjes hoor. Was verder vergeten je blog op te zoeken, maar nu ingesteld op mail, dus hoef niks meer te missen (als het goed is) :)

    Veel plezier ouwe!!!

  • 18 November 2009 - 10:31

    Jirin:

    Puur genieten dus zo te horen. Zet'm op!

  • 18 November 2009 - 14:26

    Suus:

    Wat een verhalen Ente! Lees je blog voor het eerst en sta versteld over je doorzettingsvermogen, echt waar! Zelf had ik inmiddels al lang de trein naar huis genomen. Super goed dat je er mee doorgaat en geniet vooral met volle teugen van je avonturen! Mucho suerte amigo :)

  • 18 November 2009 - 17:16

    Inge Neuvel:

    Hee Ente,

    Las laatst je stukje in de krant. Echt super dat je dit gaat doen/aan het doen bent. Wat een avontuur.

    Heel veel succes en plezier, geniet ervan!

    x Inge

  • 18 November 2009 - 22:38

    Wen:

    heee lieve knul!

    wowwww wat een avonturen zeg!!! super he! en wat een bikkel ben je! super knap van je!!! mooi om al je belevenissen zo te lezen! en neeee het is zeker niet te lang!! dus zo door blijven gaan ;) nog heeeel veel succes en plezier! hoop dat komende tijd wat beter weer is! ben net met tammy lekker naar film geweest en zal goed op haar passen hor! (dat skypen was trouwens voor haar ook een verademing!)jullie zijn twee toppers!

    nou hoop snel je verhalen weer te lezen!

    x

  • 19 November 2009 - 08:14

    Loek:

    Hallo Ente,

    schitterende verhalen en ook de commentaren/ reacties zijn leuk om te lezen (deze van Eduard is goed: "wat een verhalen man. Ik raak erdoor geïnspireerd ook iets idioots te doen"). Ik ga je verhalen uit printen en ze s'avonds voorlezen aan de kinderen bij het naar bed gaan. Hoop dat ze daarna nog kunnen slapen.
    Hou je taai en alle goeds (waaronder mooi weer en voor de wind) toegewenst, Loek

  • 19 November 2009 - 14:05

    Yvon:

    Hi Ente!
    Leuk om al je verhalen te horen/lezen! Geniet er nog van, bonne change et bon voyage! X Yvon

  • 19 November 2009 - 14:19

    Jurgen:

    Hi Ente,

    Wordt jaloers als ik je verhalen lees; toch wat spannender dan M&A.

  • 21 November 2009 - 22:44

    Opa En Tamara:

    Ente!
    We wachten met smart op een nieuw avontuurlijk berichtje van je. Opa checkt elke dag je site:)
    Dikke zoen uit Scheveningen

  • 22 November 2009 - 19:02

    Bart :

    he :-) geniet:-) van dit gigantische avontuur waar je mee bezig bent.!!! 1 tje om nooit te vergeten!! peace and love to the world!!!

  • 22 November 2009 - 21:29

    Nel Korving:

    Hey Ente,
    Heel veel fietsplezier in zonnig Spanje! Heb van Tam de verhalen over de wasbeurten in de fontein gehoord! Laat de spanjaarden niet teveel schrikken he? Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen.
    Liefs uit Wilnis

  • 23 November 2009 - 16:00

    John Bakker:

    Hé Ente, mijn neef Bartje Hag vertelde mij over deze site. Wat een schitterend avontuur kerel! Heel veel plezier en succes toegewenst. Ik ga je blijven volgen.
    Groeten uit Lutjebroek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ente

Via deze blog zal ik proberen jullie op de hoogte houden van de fietstocht van Amsterdam naar Kaapstad. Vertrekdatum is 1 november en aankomstdatum zal ca. 7-9 maanden later zijn. Veel leesplezier!

Actief sinds 26 Okt. 2009
Verslag gelezen: 692
Totaal aantal bezoekers 99463

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 12 Juli 2010

van Amsterdam naar Kaapstad per fiets

Landen bezocht: