Week 1; Nederland en Belgie - Reisverslag uit Montmédy, Frankrijk van Ente Groot - WaarBenJij.nu Week 1; Nederland en Belgie - Reisverslag uit Montmédy, Frankrijk van Ente Groot - WaarBenJij.nu

Week 1; Nederland en Belgie

Door: Ente

Blijf op de hoogte en volg Ente

07 November 2009 | Frankrijk, Montmédy

Zo nu even een berichtje vanuit Montmedy. Noord Frankrijk. Vergeef me als er af en toe wat verkeerde letters, tussen zitten. ik ben het franse toetsenbord nog niet gewend.

Wat een eerste week, moeilijk te beschrijven, maar laten we bij het begin beginnen…

1 November: Grootebroek – Wilnis. 87km
Na een heel mooi laatste weekend met Tamara bij mn mn ouders en bij Bart en Leoni begon zondagochtend toch echt de reis na een emotioneel afscheid met eerst mn vader en even later mn moeder en zusje. Het was mistig en strakke noordenwind, wat niet handig is als je naar het zuiden moet. Paar uur later nog even kopje koffie met frank gedaan op nieuwmarkt en daarna in inmiddels stromende regen richting Tamara en Nel in Wilnis. Bij station Amstel vergezelde Menno me nog even tot aan Wilnis alwaar ik als een verzopen kat een lekkere warme douche nam en een heerlijk maal door de moeder van Tam voorgeschoteld kreeg.

2 Nov: Wilnis – Steenbergen. 125km
Nu het moeilijkste afscheid van allemaal, met mn lieve schat. Gelukkig `maar` voor 40 dagen en zien we elkaar weer in Malaga. Het weer was weer slecht. Af en toe een bui en weer lekker tegenwind. Ergens onder de rook van Rotterdam flink verkeerd gefietst waardoor de dagafstand tot aan Steenbergen ipv 110, 125 werd. In het donker aangekomen stond het eten al klaar en kon ik gelijk aanvallen: De rest van de avond veel gepraat met de fam Den Haan en natuurlijk vooral met Martien, hij is tenslotte ervaringsdeskundige en degene door wie ik op dit gekke idée ben gekomen.

3 Nov: RUSTDAG
S morgens opgestaan met het idee te gaan fietsen. MAAR het weer was slecht, de benen waren stijf en het is heerlijk toeven daar in Steenbergen!!! Dus besloten om een lekkere rustdag ten nemen. Ja jongens, ik weet het het is slap maar wel erg lekker.

4 nov: Steenbergen – Leuven. 103km
Het begint eentonig te worden, maar wederom slecht weer met vooral tegenwind. Stipt om 12 uur de grens overgestoken en zowaar begon het zonnetje te schijnen! Ik had simpelweg via google maps een route uitgeprint en had verwacht dat in Vlaanderen het slecht toeven zou zijn voor fietsers. Dit viel behoorlijjk mee, weliswaar niet zo goed als in NL maar toch redelijk vaak nog aparte fietspaden of stoepjes, veilig voor autos. Via warmshowers.org had ik al een adresje geregeld in Leuven, wat het mentaal een stuk makkelijker maakt om te fietsen. Daar vlak voor donker aangekomen kon ik heerlijk douchen en eten.

5 nov: Leuven – Namen 65km
Vanaf hier begon de route via de boekjes die ik heb gekocht (bedankt Harry) en je over veelal prachtige autoloze fietspaden leiden. En inderdaad ze zijn de moeite waard. Vanaf het idyllische bierdorpje Hoegaarden volgde ik 40 km lange en fietspad langs een oude spoorlijn terecht. De bomen hielden maakten er een mooie tunnel van en hielden de wind weg. Wel was het vals plat omhoog wat niet ten geode kwam aan de dagafstand. Het begon wel nog even met een kasseienstrook van een kilometer heuvel op, in de regen en tegenwind, wat een soort Parijs Roubaix gevoel gaf maar dan in Belgie en 10 keer zo langzaam. Ik had voor die avond nog geen overnachtingplaats, maar in Namen stuitte ik op een hostelletje en heb die maar genomen, ondanks dat 65km een beetje aan de korte kant is.

6 Nov: Namen – Gembes, 82km
Vanaf vandaag de Ardennen in. In de middelbare school heb ik hier nog wel eens met de mountainbike gefietst en wat ik me er toen van herinnerde is dat op asfalt je de heuvels vaak redelijk op de macht kon nemen. Nou met 30kilo aan bagage sta je binnen 10 meter geparkeerd. Geparkeerd zoals Indurain of Jalabert in het kwadraat voor de wielerliefhebbers onder ons. Ik eindigde bij een oude dame die een camping en hotelletje runt en ook nog Nederlands spreekt. Of eigenlijk, het is gewoon een huisje met een kleine achtertuin als camping. Daar mn tent opgezet en in het hotel dat uit de jaren 50 oogde maar wel heel knus was, een bord pasta gegeten en lekker opgewarmd. S nachts begon het te regenen en het was koud, dus slechte nacht gemaakt.

7 nov : Gembes – Montmedy, 83km
Het regende sochtends nog steeds en ik moest de tent dus nat inpakken en rillend op de fiets gestapt. Gelukkig zweet je na het eerste heuveltje weer uit alle poriën dus is de kou geen probleem als je fanatiek aan het fietsen bent. Rond een uurtje of « de Franse grens overgestoken, dus aua landen zit ik voor Europa al op de helft!!!! Aua kilometers nog niet maar dat is bijzaak. Ook voor deze avond nog geen slaapplek geregeld en het begon koud en donker te worden. Liever wilde ik niet mn tentje opzetten in het bos en wilde ook geen duur hotel nemen. Na een paar keer aanbellen bij mensen om te vragen of ik in hun schuur mocht slapen en nul op het rekest te krijgen, begon me wel een beetje druk te maken of het goed zou komen… Maar bij het 5e huis waar ik aanbelde bracht een man mij naar zn neef even verderop. De ouders van die neef hebben een huis maar zijn daar nu voor onbepaalde tijd uitgetrokken om een of andere reden. Dus ik mocht daar wel slapen. Dus nu zit ik in mn eentje in een enorm groot huis met 5 slaapkamers, 2 badkamers en een grote woonkamer. Het lijkt wel een sort spookhuis. Het huis is half leeggehaald en hier en daar staan wat half ingepakte dozen en open kasten. Net nog even gezellig een biertje gedronken met die neef die gelukkig aardig engels sprak: De enige keuze die ik vanavond nog moet maken is in welk bed ik ga slapen. En lekker slapen zal ik!


Tot zover even de korte beschrijvingen. Nog even wat reflectie. Is het leuk? Ja als ik eenmaal aan het fietsen ben is het heel leuk. s Avonds alleen is het wat minder en voel je je alleen. Het is gewoon nog allemaal even wennen en dat ik ook wel verwacht voor de eerste 2 weken. Verder hoop ik dat ik na ca 500km door veelal regen en wind eens een keertje een lekker zonnige dag krijg en een lekker windje mee. Fysiek gaat het steeds beter, spierpijn wordt minder en de benen worden sterker. Ook de fiets is in topconditie (afkloppen). Op naar het warme zuiden!!!

Ente


  • 07 November 2009 - 21:49

    Pieter:

    Mooie verhalen Ent, en het getuigt van lef om te vermelden dat je bij Rotterdam verkeerd fietste... Gelukkig zal de bewegwijzering in Mid-Afrika stukken beter zijn ;)! Een zonnige dag is je meer dan gegund...

    Mzzl

  • 07 November 2009 - 22:16

    Oma:

    WAT LEUK OM EVEN WAT VAN JE TE HOREN, GEWELDIG, net voor het slapen gaan zag ik dit nog, je hebt al aardis wat kilometers gereden, Ente het ga je goed, Oma en Wim

  • 08 November 2009 - 01:20

    Vued:

    RECTIFICATIE;
    Inmaken valt ook wel weer mee, blijkt dat Barcelona in PES 2010 gewoon oppermachtig is, gezien het feit Bart niet anders dan met Barcelona speelt heeft hij dus altijd voordeel. .Blijkt ook wel uit de potjes dat ik met hem speelde ( met Barcelona ), die hebben we allemaal gewonnen..

    Superleuk om je dagelijkse belevenissen te lezen! Je hebt iig de komende maand een mooi vooruitzicht :P Veel succes en we mailen!

    Groetjes

  • 08 November 2009 - 10:42

    Sjaak Groot:

    Beste Ente, wat een topprestatie tot nu toe en dan te bedenken dat je ook lekker bij je vrienden boven casa rosso kon zitten. Succes en hou vol!!

  • 08 November 2009 - 12:17

    Kelly:

    ENTE,

    Leuke verhalen. Nou je hebt een goede tijd uitgekozen met dat klote weer. Maar gelukkig ben je nu op de helft van europa dus komt het warme weer vanzelf :)
    Heel veel succes, dikke kus kel

  • 08 November 2009 - 14:12

    Wim:

    Ente, droog iets warmer en minder wind wens ik je toe.

  • 08 November 2009 - 18:57

    BartOud:

    Klasse Ente! vanaf nu kan het alleen maar beter gaan weatherwise. succes nog man en leuk om te lezen hoe je het doet!

  • 09 November 2009 - 06:51

    Casa 400:

    Heel veel succes Ente, wat een enorme uitdaging.
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Groet, Hans Vugts

  • 09 November 2009 - 10:31

    Geert Van Der Wildt:

    We zagen elkaar aan de ontbijttafel in de jeugdherberg in Namen. Ik ben wel benieuwd hoe je tocht verder verloopt en zal dan ook regelmatig nog een kijkje nemen op deze webstek.
    We waren zeker onder de indruk van je plannen om Kaapstad te bereiken per fiets. Wijzelf zijn diezelfde vrijdag met de fiets op onze eindbestemming (Heer-sur-Meuse tegen Franse grens)toegekomen (gelukkig zonder veel regen)

    Veel succes en weet ... het weer kan enkel verbeteren :)

  • 09 November 2009 - 10:49

    Robert:

    Mooi man. Ik tegen iedereen vertellen dat een vriend van me naar Kaapstad gaat fietsen. En elke dag dus zwaar afziet, nachtmerries heeft van hongerkloppen en mannen met hamers, aan het stoempen is, roept om z´n moeder, achterstevoren op de fiets zit, aan het elastiek hangt en vlak voor de bezemwagen rijdt...
    ..Neemt ´ie de derde dag meteen een rustdag!!

    Leuke verhalen om te lezen. Het zat inderdaad behoorlijk tegen qua weer de eerste week, hopelijk wordt het de komende weken wat beter!

  • 09 November 2009 - 12:27

    Frank:

    Handig om het in dagboekvorm op te schrijven, misschien is het wel een leuk idee om hier een boek over te schrijven;-) Wel jammer dat je nu al in Frankrijk bent, gaat m'n eerste kratje bier..Ik heb flink gehedged dus waarschijnlijk gaat het me nog wel een aantal kratjes kosten. Nog maar 15.500 kmtjes.

    Succes en probeer er ook nog een beetje van te genieten, scriptie is tenslotte ook niet alles:-)

  • 09 November 2009 - 15:55

    Maarten:

    Goed om te lezen dat alles je goed vergaat! Vanaf Montmedy tot Cluny is niet echt bijzonder maar daarna wordt het echt genieten! Ongeacht welke Benjaminse route je ook zult nemen..
    Tip: ga 's avonds in kleine Franse dorpjes verloren op de kaart kijken. Komt er vanzelf iemand met een glas wijn naar buiten! (is schrijver dezes reactie meerdere malen overkomen ; )

  • 10 November 2009 - 11:00

    Kokki:

    Morrie Player...

    Wat een mooi verhaal man, je bent goed bezig! Ik zal voor je duimen op beter weer!!

    Maar wat gaat de tijd snel he... nog een paar maandjes en dan zien we je al weer....

    x

  • 10 November 2009 - 20:38

    M.r. P.E.S. (smit):

    Ente, respect man! Netjes dat je deze uitdaging uitgaat! Lees je verhalen met plezier..

    Succes man.

    Arjan

  • 11 November 2009 - 06:19

    Maurice:

    You're being followed all over the world! Is your next trip by bike to Florida? I assume you don't let me go somewhere without going there yourself by bike afterwards...
    Goed van je te horen man, hou vol en zet hem op!! X uit Jacksonville

  • 11 November 2009 - 08:20

    Mark:

    Niet zo klagen over het weer he, moet je maar niet in november starten ;) Is idd wel heel bar, maar gaat helemaal goed komen. Mooie verhalen bikkel!

    p.s. Tammy moet je vlaggetje even meenemen naar Malaga en misschien alvast 1 sigaar..

  • 11 November 2009 - 08:42

    Jan:

    Ik zie aan de typ-fouten dat je op een Frans toestel schrijft. Toch wel aardig die Fransen, niet.

    Geniet van la douce France!

  • 11 November 2009 - 08:49

    Ramon(exHCf/nuPaazl):

    Ha Ente, mooie gek ben jij ook :-).Wel supercool dat je dit doet!

    Grtz,
    Ramon

  • 11 November 2009 - 13:33

    Alex:

    Ik zal vanuit dit mooie Thailand wat zon jou kant opsturen:)
    Zet hem op! x Alex

  • 11 November 2009 - 20:35

    Liz:

    Ik heb bewondering voor je. Jammer van dat slechte weer, maar straks loop (fiets) je waarschijnlijk te puffen en dan mis je die koele regen.
    Sterkte en succes! groetjes Liz

  • 12 November 2009 - 07:48

    Han Bertrand:

    heb veel bewondering voor je fietstocht. hoop dat je niet veel lekke banden krijgt, succes

  • 12 November 2009 - 10:05

    Josje Noordeloos:

    Hallo Ente.
    Wat een rare maar wel geweldige leuke confrontatie zo. ik had van Dorien en je tante lis al gehoord dat je vertrokken was.Maar van morgen in de krant een heel leuk stukje over jouw vertrek. Dus gauw de site op gezocht.En zie daar... Wat leuk dat je contact met de fam Haan hebt gezocht. Ik wens je een hele "gave "en mooie tocht. Met jou wilskracht kom je er zeker.
    groetjes Josje

  • 12 November 2009 - 18:06

    Ilse:

    Hi Ente,

    Wat een verhalen zeg...en nu ook nog in de krant! Ik ben gister in het boek begonnen en zal maar snel doorlezen want dan weet ik precies waar je fietst en wat je ongeveer meemaakt!

    Succes en blijf zulke leuke verhalen schrijven!

    Gr Ilse

  • 12 November 2009 - 20:19

    Jan VdZ:

    Spannende fietsavonturen, Ente, blij te lezen dat het goed gaat.

    Zoveel slecht weer is natuurlijk niet echt leuk, maar de tegenwind zorgt wel dat je versneld een topconditie krijgt!

    En van de zon zul je nog lang genoeg kunnen genieten ;-)

    Succes & hou je taai.

  • 12 November 2009 - 20:42

    Tim:

    Hé Ente, echt top om je eerste dagen mee te kunnen lezen. Lijkt me best pittig hoor om in de regen, met je bagage, door heuvelachtig landschap te fietsen.
    Echt leuk dat je in de krant staat man, hoe komt dat nou opeens? Ik heb Dormaine even opgezocht en zie dat je al onder niveau van Parijs bent aangekomen. Veel succes, ff duimen voor noordenwind! Blijf schrijven, ik blijf zeker lezen. Groeten.

  • 12 November 2009 - 20:50

    Jelle Kreuk:

    Heey Ente!

    Leuk avontuur man! Wist helemaal niet dat je dit ging doen;) Had je gezien in de krant dus ging gelijk op je site kijken!
    Maak er nog iets moois van en ik zeker af en toe je verhalen bekijken!

    Groetjes Jelle

  • 12 November 2009 - 21:20

    Kim A :

    Hi Ente, tijd niet gesproken maar m'n moeder had je in de krant zien staan. Ze had je overigens niet herkend, maar zag het aan je naam;-) Leuk stuk om te lezen en nog leuker je weblog! Echt gaaf wat je onderneemt en petje af! Succes en ik hoop voor jou op beter weer!

    Groetjes!

  • 14 November 2009 - 10:03

    Tante Ina:

    Ente, een foto waarop van jou op fiets stond levensgroot in het NHD. Dat heb ik nooit bereikt met al mijn kunstzinnige activiteiten.

  • 14 November 2009 - 10:20

    Lydia G:

    Ente, super allemaal!
    Ik heb een slaapadres voor je in Spanje, ten westen van Barcelona,in Viladecavalls vlak bij Terassa. Mocht je het nodig hebben laat het me dan weten, evt. via je moeder. Je bent een kei!

  • 14 November 2009 - 12:05

    Moel:

    Hey man, goed om je eerste verhalen te lezen. Dan heb je het over fietsen naar kaapstad, dan denk je aan zon, hitte etc maar niet aan de koud, regen, wind etc op de weg er naar toe. Een week later vertrekken had ook geen zin gehad want het weer bleef hier slecht. Ik vind het nu al mooie verhalen. Je merk wel heel duidelijk dat de focus op de afstand ligt en niet koeteldekoet op weg naar het WK. Is ook logisch maar maak je ook nog wel eens een uitstapje of gaat het alleen om de afgelegde km's?

    Nou succes met alles en hopelijk wordt het weer in Frankrijk al beter. Als je vandaag nog door Parijs fiets kom je mogelijk vier west-friese meiden tegen waaronder Leonie. Ze gingen nml even een dagje naar parijs. Nou succes met fietsen en hopelijk wordt het weer snel beter!

    Gr L & M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ente

Via deze blog zal ik proberen jullie op de hoogte houden van de fietstocht van Amsterdam naar Kaapstad. Vertrekdatum is 1 november en aankomstdatum zal ca. 7-9 maanden later zijn. Veel leesplezier!

Actief sinds 26 Okt. 2009
Verslag gelezen: 983
Totaal aantal bezoekers 99404

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 12 Juli 2010

van Amsterdam naar Kaapstad per fiets

Landen bezocht: