Marokko_Week 8_Rabat-Agadir - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Ente Groot - WaarBenJij.nu Marokko_Week 8_Rabat-Agadir - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Ente Groot - WaarBenJij.nu

Marokko_Week 8_Rabat-Agadir

Door: Ente

Blijf op de hoogte en volg Ente

01 Januari 2010 | Marokko, Agadir

Beste lezers,
Vanuit Agadir een gelukkig en gezond 2010 gewenst!! Ik zit hier nu in een heerlijk weertje, zacht zeebriesje, heldere hemel en een graadje of 23. Het leven behandeld me goed hier!!! Ook de mensen in Marokko zijn er steeds vriendelijker en gastvrijer op geworden. Ik vind het nu echt genieten om in Marokko te fietsen! Nieuwe foto's zijn er ook op entegroot.mijnalbums.nl. Wederom veel leesplezier op deze brakke nieuwjaarsdag!

Do 24 dec; Rabat - Mohammedia
Na 3 dagen mocht ik eindelijk weer fietsen, heerlijk! Nog maar net onderweg nog even voelen of ik mn telefoon op mn rug in het shirtje heb zitten. Nee daar zit ie niet. Alle bagage midden op straat uitgepakt en nergens telefoon te vinden... Zou ik gerold zijn?? Terug naar het hostel en gelukkig lag ie daar nog, was vergeten m van de oplader af te halen. Dom dom dom.
Goed dit kost weer tijd en kilometers, weer snel onderweg. Nog steeds in de drukte van Rabat spreekt een man me aan en stelt zich voor als Mustapha. Hij blijkt de Marokkaanse vakantiefietser te zijn en heeft in 2001 vanaf Rabat naar Turkije en Saudi Arabie gefietst. Hij nodigt me uit in zn huis en eigenlijk wil ik na 3 dagen rust mezelf weer lekker afbeulen op de fiets. Maar ik bedenk me ook dat dit soort toevalligheden en onverwachte dingen juist de reis maken tot wat het is of wat het gaat worden. Dus de fiets aan de kant gezet en met hem mee naar binnen. Daar laat hij enthousiast zn fotos zien en alle verhalen erbij. Ook heeft zn vrouw heerlijk eten gemaakt voor de gelegenheid. Na 2uur gezellig zitten krijg ik een mooie armband voor Tamara en is het weer tijd om eens wat kilometers te maken.
Helaas is er veel tegenwind en die dag kom ik niet verder dan 59km en wordt het donker. Maar ik heb nog geen slaapplek en op deze drukke wegen en vlakke land zonder ook maar een enkele boom is het lastig iets te vinden. In het schemerdonker zie ik een pompstation opdoemen en besluit daar mn geluk te beproeven. Na wat overleg vinden ze het prima en mag ik in een container mn tentje opzetten als bescherming tegen de harde wind. Zo breng ik mn kerstavond door in een wegrestaurant en een rammelende container met aan de buitenkant de beukende wind en regen. Niet leuk.

Vr 25 dec; Mohammedia-Settat
Het weer is er niet beter op geworden. Beukende tegenwind en af en toe een flinke hoosbui. Tot nu toe dramatisch weer gehad en ook de route in de omgeving van Casablanca is doodsaai. Drukke wegen en veel industriele terreinen of akkers. Opnieuw heel moeilijk om een knappe slaapplek te vinden en geen huizen langs de weg. Opnieuw is een pompstation de veilige haven. Ik mag mn tentje in de achtertuin neerzetten. Midden in de nacht toch maar voor de zekerheid alle scheerlijnen vastgezet want mn tent trilt op haar grondvesten en de regen stort onophoudelijk neer.

Za 26 dec; Settat - Ben Guerir; 101km
Ne een dramatische nacht weer op de fiets gestapt met slecht weer. Na de middag zwakt de wind af en kom ik opeens in een ander landschap. De overwegend bruine en groene akkers, wordt opeens ingeruild voor een woestijnachtige rotsachtige omgeving met een rode gloed. Ook de zon breekt door en fietsen wordt zowaar weer leuk. Einde van de dag ga ik van de weg af voor een slaapplek, blijkt van een afstandje mensen in een auto naar me te kijken. Rustige slaapplek verkeken dus ik ga er maar naartoe en ze blijken erg aardig en bier te hebben. Ook zeggen ze wel een slaapplek voor me te hebben. Ik lekker bier drinken en ik dacht ik zit geramd voor 2e kerstdag. Nadat het donker is geworden blijken ze niet in het nabijliggende dorp te wonen maar 20km verderop en willen ze mijn fiets bovenop vastbinden. Misverstandje door het slechte frans van vooral hun kant. Ik bedank ze voor de gastvrijheid; mn fiets op het dak zie ik niet zitten en 20km fietsen in het donker ook niet. Ik ga in het donker verder en vind met moeite een slaapplekje langs de snelweg uit het zicht.

Zo 27 dec; Ben Guerir - Sidi Bou Othmane; 40km
Bij het vallen van de nacht werd het helder, de wind viel weg en was het een frisse nacht. Bij het opstaan kwam daardoor al vroeg de zon opdoemen en vanuit de heldere hemel ging die lekker mij opwarmen. Zonder wind gaat het snel vandaag. Ik hoef nog maar 75 km tot Marrakech en wil graag eind van de middag daar zijn en een dagje daar blijven. Echter, de fietstocht zit vol verrassingen, minder fijne en ook juist hele leuke. Om 12 uur had ik al 40km te pakken en nam ik pauze in een dorpje waar jongens aan het voetballen waren. 1 daarvan kwam op me af en nodigde me uit om bij hem te komen eten. Hij heet Radoin overigens. Ik dacht prima, heb ik wel tijd voor en kan ik even goed voor donker Marrakech bereiken. In zn huis aangekomen voorgesteld aan zn zus, moeder en schoonzus. Daarna lekker gegeten en toen stelde hij voor om naar de hammam te gaan, de dorpssauna. Dat leek me wel leuk een keer mee te maken dus wij erheen. Zondag is wasdag blijkbaar want de sauna zat vol met mannen die zich aan het wassen waren. Ik had mezelf ook al een paar dagen niet gedoucht dus kwam mooi uit. Ik moest in een hoekje zitten en Radoin kwam met emmers heet water en zeep. Ik vond het allemaal erg grappig. Op een gegeven moment moest ik me omdraaien en ging hij me met een ruwe washand keihard schrobben op mn rug. Ik vond t wel apart in het begin maar was ook wel leuk. Daarna moest ik hem ook schrobben. Het werd zowaar nog intiem haha!
Daarna was het te laat om nog te fietsen naar Marrakech en bleef ik bij de familie slapen. Een heel tradtioneel gezin met respect voor de vader en voor de tradities van de islam. Maar savonds gingen we wel stiekem naar een garage waar zn vrienden aan het blowen waren. Ik kom er wel achter dat veel jongeren van de buitenkant traditioneel lijken maar ook echt nog wel een andere kant hebben die meer Westers is.

ma 28 dec; Sidi Bou Othmane - Marrakech; 35km
Met een heerlijk weertje de laatste kilometers richting Marrakech gefietst en daar een goedkoop hotelletje gevonden vlakbij de Medina. Marrakech is een prachtige stad maar wel erg toeristisch. Desondanks een leuk rustdagje gehad met ook de nodige skype-uurtjes.

di 29 dec; Marrakech - Imzilene; 91km
Vanuit een grote stad vertrekken duurt op een of andere manier altijd langer. Maar gelukkig stond de wind gunstig en kon ik even goed flink wat kilometers maken. Vandaag ook voor het eerst zonnebrand op!! De weg is prachtig, een woestijnlandschap met aan de linkerkant de machtige Atlas bergketen en vele schaap en geitenherdertjes die je vrolijk groeten.
Ook vele keren uitgenodigd om een kopje thee te drinken. Vaak sla ik dit af en soms ga ik er op in, het is altijd heel gezellig maar teveel gastvrijheid accepteren brengt me nooit naar het zuide. Op het moment dat de zon onderging en ik een slaapplek zocht wenkte een man me. Hij sprak geen woord Frans maar pakte mn fiets, reed die naar binnen en pakte mn arm en leidde me naar een kamer met kussens en geitevellen op de grond. Ik ging zitten en ik kreeg thee. Voor de zekerheid maakte ik met gebaren duidelijk of ik hier kon slapen. Hij knikte ja en begreep dat ik gelijk wilde slapen. Met de grootste moeite kreeg ik duidelijk dat ik pas later wil slapen maar wel bij hem. Het eten werd geserveerd en zijn zoontjes aten ook mee. We werder geserveerd door zijn dochter en zijn vrouw zag ik niet. Soms heb ik wel moeite met deze traditionele waarden en het minste wat ik kon doen was om de dochter op mijn plek te laten zitten en dan een foto te maken zodat zij er ook bij hoort. Na het heerlijke eten nog even tv gekeken en uiteindelijk in de kamer in slaapgevallen en werd ik de volgende ochtend wakker met dekens over me heen. Zulke lieve gastvrije mensen alleen jammer van het taalprobleem.

woe 30dec; Imzilene - Argana; 90km
Vandaag moeten de randen van de Atlas overwonnen worden. Niet zo hoog als het hooggebergte maar toch pittig. Ook is weer dezelfde ketting gebroken midden op de klim. Vervelend maar geen probleem. Vlak voor het donker wordt houdt een man me aan en blijkt goed Engels te spreken. Hij waarschuwt me voor het gevaarlijke verkeer, ik denk dat het wel meevalt. Ook heeft hij ook nog een contact in Agadir die me misschien kan helpen een leuk feestje voor oudjaar te vinden.

do 31dec; Argana - Agadir; 67km
Nog een kleine 70 km tot Agadir te gaan. De weg stijgt nog even pittig en daarna daalt deze voor 40 km lang richting de Atlantische kust. Heerlijk zoeven en om 1 uur rijd ik Agadir al binnen. Na wat relaxen bel ik het gekregen contact op voor wat advies voor Agadir. Ze blijken net een biertje open te trekken en nodigen me uit om ook te komen. Ik word ontvangen door Fransien die getrouwd is met Abdel en in Agadir wonen. Ook Gera, de zus van Fransien is op bezoek. Het is erg gezellig en een biertje wordt meer biertjes en met BVN-tv met de Oudejaarsconference voel ik me zowaar alsof ik Nederland ben. Ik geloof het feestje aan het strand wel en besluit het nieuwe jaar in dit gezellige huis door te brengen. Hoe toch een man midden op de weg je aan leuke contacten kan helpen!! Bij nieuwjaar klappen er een paar pijlen bij de grote hotels maar na 5 linuten is dat voorbij. T wordt hier niet zo groots gevierd als bij ons.

vr 1 januari; Agadir
Even een lekker rustdagje om uit te brakken en berichtje te typen. Vanavond ben ik weer uitgenodigd om te komen eten bij Abdel en Fransien, erg gezellig!

Vanaf hier is de weg nog makkelijker dan van Casa Grosso naar Amsterdam CS. De weg gaat namelijk loodrecht naar beneden tot aan Senegal. Zo ongeveer 2000km denk ik. Over een paar dagen fiets ik officieel in de Sahara. Het voelt raar maar ik heb er vooral erg veel zin in! De echte hitte kom ik hier nog niet tegen; die wacht me pas na de Sahara....

Nogmaals het allerbeste voor 2010 en tot mails vanuit de Sahara!!!

Ente
www.entegroot.mijnalbums.nl




  • 01 Januari 2010 - 17:22

    Moel En Leonie:

    Jij ook beste wensen voor het nieuwe jaar!

    Mooie verhalen weer jongen. Uit je verhalen en foto's valt op te maken dat je echt in een heel ander gebied zit als waar je tot dusver doorheen gefietst was. Maar mooie dingen maak je nog steeds mee. En over dat iets minder vuurwerk gesproken, zo erg is dat niet hoor. Zo werd hier afgelopen week geprobeerd heel Den Haag op te blazen met dat vuurwerk van ze. En toen ik vandaag weer terug kwam, lagen de uitgebrande resten van de vreugde vuren nog midden op de kruising. "Gelukkig" herkende je de bromfiets, fiets en piano er nog wel in!

    Heel veel succes aankomende tijd door marokko en mauratanie. Hopelijk heb je niet in ieder afrikaans land zoveel gezeur om een visum te bemachtigen.

    Heb je ondertussen al een nieuwe doel voor ogen? Ik bedoel dat je op een bepaalde plek op een bepaalde dag wil zijn of is het meer je ziet wel wat de dag je brengt? Nou heel veel succes maar weer!!

  • 01 Januari 2010 - 17:30

    Maurice:

    Hey man, jij ook het allerbeste hè! Dat het een succesvol jaar mag worden! Weer goeie verhalen hoor! Hier rustige jaarwisseling, waren met z'n allen bij vader en moeder Hagtingius, alleen Knorretje moest werken. Daarna met Kok en Vod naar de Paus geweest, hoop bekenden!
    Succes in de Sahara! Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen straks!

  • 01 Januari 2010 - 18:24

    Ahmed En Albertina:

    hallo Ente, wij zijn de ouders van Makram en volgen je hele reis ook meteen. Wat een initiatief! Leuk hoor. Tamara heeft ons geattendeerd op jouw site en vinden het heel knap zo in je eentje. Een heel goed 2010 en we hopen dat je veilig op je bestemming komt. Maá Salaam.

  • 01 Januari 2010 - 18:26

    Tam:

    Lieverd.
    Je verhaal is prachtig en de foto's zijn gewoon echt geweldig. Wat maak jij iets bijzonders mee en wat ontmoet je een hoop mensen. Je straalt ook zo op de foto's! Ik vind het echt heel stoer dat je dit allemaal in je eentje waar maakt!
    Het skypen was weer heerlijk lief, bedankt dat je tijd maakt daarvoor, ik mis je erg!
    Hou van jou!

  • 01 Januari 2010 - 18:56

    Annet Van De Ven:

    Vanuit Scheveningen de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat je in goede gezondheid je tocht voort kan zetten. Ik vind je verslagen ein-deloos leuk om te lezen.

  • 01 Januari 2010 - 19:45

    Nel En Willem:

    Lieve Ente,

    De allerbeste wensen voor 2010!! Wij hebben weer genoten van al je bijzondere verhalen en de mooie foto's! Fijn dat we op deze manier een beetje met je mee kunnen reizen.
    Heel veel fietsplezier de komende tijd!

    Liefs uit Wilnis

  • 01 Januari 2010 - 20:59

    Tim En Diana:

    Gelukkig nieuw jaar! Een bijzondere én succesvolle tocht toegewenst! Leuk om weer op de hoogte te zijn van je ervaringen. Hier ligt sneeuw en wordt gepraat over de olympische winterspelen en eventueel natuurijs-schaatsen. En jij fietst straks in de Sahara..

    Ik hoop dat je er volgend jaar met Oud en Nieuw bij bent om (trots) terug te kijken op je belevenissen. Succes weer, just keep on going..

  • 01 Januari 2010 - 22:03

    Jan Groot:

    Veel succes in 2010 en de sahara. Doet me deugd dat je veel mensen ontmoet. Groetjes Jan

  • 02 Januari 2010 - 12:29

    Oma:

    Weer een mooi verhaal Ente, leuk dat ik je met de jaarwisseling even hoorde. liefs oma

  • 02 Januari 2010 - 12:29

    Peter:

    Hoi Ente,
    We hebben al nieuwjaar gewenst via skype, maar dan ook nog maar even via je site. Een top nieuwjaar gewenst. Verdere aanvullingen laat ik maar achterwege, want er staat zoveel voor jou en Tamara (en ons)te gebeuren in 2010. Wat gaat het een rijk en beloftevol jaar worden. Natuurlijk ook weer erg genoten van de beschijvingen van je avonturen.
    Groeten en bovenal veel mooie belevenissen toegewenst.

  • 02 Januari 2010 - 16:38

    Chloë:

    heey ente
    een happy new year

    Groetjes uit Den Haag

  • 02 Januari 2010 - 16:39

    Annette (tante):

    Hoi Ente,

    jij ook het allerbeste gewenst voor 2010!!
    Leuk om je reisverslagen te lezen en wat ontmoet je toch aardige mensen.
    Bijzondere ervaringen wat ik zo lees. Die pakken ze je niet meer af, moet je maar denken.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslagen.
    Veel (fiets)plezier!
    Liefs Annette (P'rend)

  • 02 Januari 2010 - 19:34

    Thalia:

    Echt ongeloofelijk, ontzettend vet dat je dit gewoon doet! Jij hebt later zeker genoeg verhalen voor je kleinkinderen.. ;)
    Veel liefs, en een gelukkig 2010.

  • 03 Januari 2010 - 11:00

    Jan VdZ:

    Happy 2010 Ente!
    Aan de foto's te zien hadden jij en Tamara een geweldige paar dagen samen :-) En ik heb weer genoten van je prachtige avonturen, en de andere foto's ook natuurlijk. Mooie kale kop heb je nu! ;-)

    Heel veel succes in de Sahara, dat gaat vast een beetje warm worden, maar ongetwijfeld ook een waanzinning bijzondere ervaring. Ik denk dat je heel wat spectaculaire plaatjes zult kunnen schieten van adembenemende landschappen en kustlijnen.

    Veel plezier & groetjes uit Amsterdam.


  • 03 Januari 2010 - 13:00

    Ruud (Groot):

    WAUW!!!:-)

  • 03 Januari 2010 - 20:12

    Eric En Elma:

    Ik heb al je verhalen weer met veel plezier gelezen. Ook vind ik het leuk om via google earth te kijken wat je de komende week voor je kiezen krijg. Veel succes en op naar het volgende land.

  • 04 Januari 2010 - 21:41

    Bart:

    Slappe,

    Goed om te constateren dat je het steeds beter naar je zin krijgt op je fietsie, zo tussen de gastvrije Mocro's. Wat een verschil met de berichtgeving hier: "Oorlog tussen Molukkers en Marokkanen." Ik schat 3 zetels erbij voor Wilders, zonder dat hij uit zijn stoel hoeft te komen.

    Veel succes in Westelijke Sahara, lijkt me een interessant "land". Ik zie dat het ongeveer 23 graden is. Toch zou ik dit keer eens niet bezuinigen op je gewicht en zorgen voor een aantal goedgevuld bidons.

    We houden contact,

    Groeten Bart, Leoni en ?? (excuses voor de burgelijkheid)

  • 05 Januari 2010 - 09:49

    Bart De Vries:

    Ha die Ente!

    Ik weet dat je het niet wil horen, maar toch: in een woord RESPECT!! Klinkt echt fantastisch wat je allemaal affietst! Succes kerel!

    Groet, Bart de Vries (ING)

  • 06 Januari 2010 - 15:30

    Robert:

    Morientes,

    Nog het beste voor 2010 gewenst!

    Terwijl jij wacht op de hitte van de sahara (en daar nu inmiddels misschien wel in rijdt?) komt bij ons de sneeuw met bakken uit de hemel, een mooi contrast!

    Top om je verhalen weer door te lezen! En dat Cannavaro kapsel staat je toch echt een stuk beter dan die kroeskop.

    Robert

  • 06 Januari 2010 - 18:46

    Janneke:

    Succes jongen, nu gaat Tam ook weg en zijn jullie beide ver weg. Zet hem op jongen!! Je kunt het!

    succes

  • 06 Januari 2010 - 20:36

    Yvon:

    Ente, nog een heeel heeeel happy new year! Leuke fotos!
    Heel veel succes nog!
    Liefs Yvon

  • 07 Januari 2010 - 02:15

    Thomas:

    Hoi Ente,
    Heb je zus Josine en een vriendin van haar die ook Engels in Amerika studeert,zondag in San Diego ontmoet. Zij vertelde van jouw reis en blog en dus wil ik graag je hele reisverslag vanaf het begin lezen. Ben erg benieuwd naar je ervaringen!!!
    Alvast veel succes!!!
    De rest van Afrika wordt moeilijk,maar mooi. Keep on trucking of moet dat Fietsen zijn????!!!!!groeten Thomas,Vancouver, Canada

  • 07 Januari 2010 - 10:49

    Tomas:

    dude, how is your bike? still rolling?

  • 08 Januari 2010 - 09:05

    Wouter:

    Ha Ente

    Schitterende verhalen, ik lees ze met veel plezier! Nog de beste wensen en veel succes met de tocht

  • 08 Januari 2010 - 18:49

    Yoo Enter:

    be the love generation man!!!!

  • 09 Januari 2010 - 22:17

    Joke Groot:

    Alweer een week in het nieuwe jaar, maar ik wil je toch even de beste wensen overbrengen voor een fantastisch 2010. Zoals ik de verhalen lees, met al de mensen die je ontmoet, gaat dat je vast lukken.Frank zit nu in Peru en het gaat goed met hem. Heel veel succes in de sahara.

  • 10 Januari 2010 - 16:40

    Mark:

    Ente! Een beetje laat, maar ik heb weer genoten van je verhaal.. Succes in de Sahara!!

    - p.s. 1 de hometrainer is al voor je besteld, om ontwenningsverschinselen te voorkomen..
    - p.s. 2: Casa Grosso heeft geschud op haar grondvesten, maar staat nog net aan overeind..

  • 10 Januari 2010 - 19:29

    Sjaak Groot:

    Ente wat weer een prachtig verhaal.
    Hier is het nog steeds winter en komt er misschien een elstedetocht.Ente de massel

  • 11 Januari 2010 - 08:15

    Tomas:

    Ente . So I mixed up a little bit.
    This guy trip was as following; in Mauretania Nouakchott, Aleg, Kifa then in Mali Diema and Bamako. Later Burkina faso bobo-dioulasso. Ghana - sawla, cape coast, accra, Togo – Lome. Benin – cotonou. In cotonou he applied for visa to Nigeria. So he got visa for 2 days. What he did he applied once again for visa in Lagos. It is on lagos island or something like that. Not far from boarder. Validity of visa is up to how fat is your wallet and under the table. In Africa most of thinks works this way. And you will learn it for sure. One month 100000 which is around 500 euro, one week 40000 – around 200 euro. 5 days 10000 so more ore less 50 euro. He applied for this 5 days long visa. The point was that visa was valid from the day he applied and he took back passport after 3 days. So in fact visa was valid for 2 days more. He got angry and did not pay at all. He was in Nigeria for 2 weeks. He took a ferry from Calabar to Tiko in Kamerun...

  • 13 Januari 2010 - 11:08

    Schickele Pascal:

    Hi,

    It's a very great trip to capetown!
    I cycled from France to capetown 2 years ago; if you need any advice for visa or other, just ask me.
    I got your webside via Wifrid that yout met on the way to Dakkla§
    Good luck

    Pascal

  • 13 Januari 2010 - 11:16

    Pascal Schickel:

    hi,

    Just for infos :

    you can get the visa for nigeria(20 days) in LOME(togo)....approximatly 50 euros and you have the visa in 3 days.

    For the Angola visa ask in Brazzaville....90 euros and 7 days to wait...be patient!...at the time it was the only place to get the 30 days visa

    Other visa in Africa are pretty easy...no stress!

    Good luck

    Pascal

  • 30 December 2010 - 19:26

    Musmus:

    kolo 3am wa antom bikhair
    musmus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ente

Via deze blog zal ik proberen jullie op de hoogte houden van de fietstocht van Amsterdam naar Kaapstad. Vertrekdatum is 1 november en aankomstdatum zal ca. 7-9 maanden later zijn. Veel leesplezier!

Actief sinds 26 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1497
Totaal aantal bezoekers 99403

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 12 Juli 2010

van Amsterdam naar Kaapstad per fiets

Landen bezocht: