Week 3: Zuiden Frankrijk en Spanje (Catalonië) - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Ente Groot - WaarBenJij.nu Week 3: Zuiden Frankrijk en Spanje (Catalonië) - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Ente Groot - WaarBenJij.nu

Week 3: Zuiden Frankrijk en Spanje (Catalonië)

Door: Ente

Blijf op de hoogte en volg Ente

24 November 2009 | Spanje, Gerona

Hallo allemaal!

Weer eens even een berichtje vanuit Girona, Spanje. Wederom bedankt voor alle leuke reacties per sms, weblog en mail! Familie en vrienden trouwens ook heel erg leuk en bedankt dat de sponsoractie van Tamara voor Cambodja zo goed wordt beantwoord met mooie donaties!!
Nog even als antwoord op een vraag in de reacties hoe ik dat zeg in het Frans of ik bij u mag slapen: Nou als volgt: Lichaamshouding; bibberen van de kou, ineengedoken… Ogen; zielige trouwe hondenogen opzetten. Spraak; Bonsoir monsieur/madame. Je suis en route de Pays-Bas et la fin a la Afrique du Sud avec mon velo. En ce moment je cherche un place pour la nuit. C´est possible pour dormir a votre grange/garage/jardin/maison????? En dan krijg je 10 keer NON en uiteindelijk een keer OUI
Overigens is met het betere weer de stress voor een warme slaapplek wel wat afgenomen, het is makkelijker om wild te kamperen. Dit maakt het voor mij een stuk aangenamer maar voor jullie wel wat saaier, want minder verhalen over wanhopige zoektochten naar een stal voor de nacht, excuses hiervoor! :)

15 nov: Charnay – Clonas sur Varese; 107km
Na de onverwachte gastvrijheid op de zaterdagavond stapte ik zondagochtend weer op de fiets. Het was een lekker weertje en de route leidde me met een omtrekkende beweging door de heuvels om Lyon heen. Af en toe had je zo een prachtig uitzicht op de stad, maar altijd op veilige afstand van de grote drukte. Er waren heel veel zondagsfietsers op pad dus het was wel leuk om wat aanspraak te hebben met collegafietsers. Doordeweeks merk je dat mensen toch haastiger op pad zijn voor werk, kinderen van school halen, boodschappen, etc…. Dan is het moeilijker om even een praatje te maken met iemand.
Ik had al een mogelijk adresje gevonden voor de volgende nacht, 100km verderop, dus dan moest ik wel doorfietsen. Toen ik doorkreeg dat ik dat wel zou halen en ik hem opbelde om te vragen of ik die avond kon slapen, kreeg ik iemand aan de lijn die absoluut geen Engels sprak en ook zei dat hij die avond moest werken en dat zijn vrouw en kinderen alleen thuis waren. Maar ik kon wel in de tuin slapen zei hij. Ja dan kan ik net zo goed wildkamperen en hoef ik niet om te fietsen om bij hem aan te komen dacht ik. Hij klonk niet vriendelijk en ik voelde me niet welkom. Uiteindelijk besloot ik toch maar om naar hem toe te gaan en het bleek een schot in de roos. Het bleek een harstikke aardige man te zijn, het was alleen een beetje lasting communiceren via de telefoon. Met oogcontact erbij ging het prima. Er werd heerlijk gekookt en blijkbaar had ik ook een goede en veilige indruk achtergelaten, want ´s avonds toen hij ging werken mocht ik wel in huis slapen.

16 nov: Clonas sur Varese – Saint Prix; 95km
Maar het mooiste en belangrijkste kwam de volgende ochtend toen zijn vrouw vertelde dat ze bij een bedrijf werkt die ook vestigingen in Afrika heeft, waaronder één in Angola. Laat Angola nu samen met Nigeria net het land zijn waar het moeilijk is om een visum voor te krijgen en je het vaak alleen krijgt met een Letter of Invitation. Ze ging naar haar werk, belde gelijk even rond en even later werd ik gebeld door haar dat wanneer ik Angola nader, zij voor mij een Letter of Invitation kan regelen. Natuurlijk geen 100% garantie, maar het klinkt fantastisch!! Wat toch als ik me te beroerd voelde om 10km om te fietsen en gewoon lekker in een weiland mn tent zou opzetten ipv naar hen toe te gaan, kleine beslissing, grote gevolgen....
Fietsen was heerlijk die dag. Eerst voor 40km een nieuw aangelegd fietspad met vlak asfalt langs de Rhone met een lekker zonnetje op mn kop. Voor het eerst in T-shirt kunnen fietsen, whooohoooo!!!! Daarna de Ardeche in. Flink klimmen maar prachtige uitzichten. Ik kwam op de klim een mannetje van een jaar of 60 tegen op een racefiets met supergespierde kuiten. We waren ideaal koppel, ik als jonge hond maar met 30 kilo extra ballast en hij in de herfst van zn leven op een racefiets. Kop over kop gingen we de cols op en af voor 30 kilometer lang. Daarna sloeg hij rechtsaf en was ik aardig gesloopt, dus denk toch dat als we samen naar de eindstreep zouden fietsen, hij zou winnen met een allesbeslissende demarrage.
Die nacht midden op een klim van 10 km lang de fiets geparkeerd in het weiland en aan een kabbelend beekje en onder een ongelooflijk heldere sterrenhemel geslapen.

17 nov: Saint Prix – Banne; 118km
Volgende ochtend door de ochtenddauw tent nat inpakken en zelf ook verkleumd op de fiets gestapt. Voordeel was dat ik nog 5 km klimmen voor de boeg had, dus dat je binnen no time weer warm bent. Echter zonder warming up gelijk een zware klim is geen aanrader. Maarja eerst afdalen en daarna het dubbele klimmen is ook geen optie.
Na de klim een mooie afdaling gevolgd door de hoogste col tot nu toe, de Col du Mezilhac 1119mtr en een klim van ca 15 km lang. Het was zwaar maar de afdaling was heerlijk. De Ardeche uit en ik geloof de Languedoc in, nu echt in het warme zuiden van Frankrijk!!
De avond had ik een leuk adresje via Warmshowers gevonden van een gezin dat zelf in voorjaar met de hele fam 2 maanden door Spanje en Portugal heeft gefietst. Moet er niet aan denken met 3 jonge kinderen, maar ze hadden er plezier in. Erg gezellig en heerlijk geslapen met een kat op mn hoofd kwam ik ´s morgens achter.

18nov: Banne - Saint Hyppolite; 86km
De volgende ochtend een prachtige route door de uitlopers van het Central Massif en de Cevennen, het landschap was puur genieten en het fietsen ook. De avond de tent opgezet in een mooi rustig bos.

19nov: Saint Hyppolite – Brignac; 75km
Ik werd opgeschrikt door voetstappen en blaffende honden naast me tent, pff mn hart klopte in mn keel. Tsja wat moet je dan, blijven liggen?? Toch maar mn hoofd voorzichtig uit de tent gestoken en het bleken jagers te zijn. Niks aan de hand gelukkig, maar lekker wakker worden is anders....
Ik weet niet hoe het kon maar opeens kon ik niet meer opschakelen op het voorblad. Het eerste technische mankement tot nu toe. Voor degenen die mij een beetje kennen, ik ben geboren met 2 linkerhanden dus dit is lastig voor me. De logica van het reparatieboekje en de handleiding van de derailleur waren mijns inziens tegengesteld dus ik ging maar wat proberen en onthouden wat ik dan gedaan had. Na een hoop Trial and Error uiteindelijk het ding gefixt en zo trots als een pauw weer op de fiets gestapt!
De avond een prachtige slaapplek gevonden tussen de wijngaarden voor mijn tent.
Het is iedere avond vanaf een uur of half 5 zorgen dat je genoeg water en eten bij je hebt en speuren naar een plekje waar je 1) uit het zicht bent 2) uit de wind) 3) platte en liefst zachte grond en 4) het liefst ook nog een stromend beekje maar dit is erg moeilijk. Dan is het om 5 uur snel de tent opzetten, slaapmatje en slaapzak uitrollen, kookspulletjes klaarleggen, benzinebrander opzetten, groente snijden, hoofdlamp op en dan tegen 6en is het donker. Rond half 7 eet ik dan: 3 hoofdrecepten: Stokbrood met Franse kazen en soep, Pasta Bolognaise, Paar eieren met tomaat, kaas, ui door elkaar geroerd met brood.
Daarna voor alles aankoekt en opdroogt snel de pannetjes afwassen. Om gewicht te besparen heb ik eigenlijk alleen drinkwater bij me en gebruik ik het niet voor de afwas. Dus hoe was je af met afwezigheid van een beekje??? Met gras! Logisch toch? Je pakt een homp gras en wrijft stevig de pan uit en je bestek af. Volgende dag beetje grassmaak in je eten, maar daar ga je niet dood van!
Dan om 7 uur je tent in, nog even wat schrijven, lezen of smsen en dan om half 8 gaat t licht uit.

20nov: Brignac - Colombiers; 70km
De wekker gaat om half 8, opstaan, koude vochtige kleren aantrekken, snel alles inpakken, duurt altijd langer dan je denkt, wat fruit en stokbrood naar binnen schuiven en rond 9en weer op de fiets. Dat is het ritme een beetje.... Het is eigenlijk heel overzichtelijk: zorgen voor genoeg eten en drinken, een goede plek voor de tent en kilometers maken. En ondertussen beetje om je heen kijken naar de dorpjes, de mensen en het landschap. Het klinkt eentonig en dat is het soms ook, maar vervelen doe ik me geen moment. Wildkamperen is wel wat meer alleen en minder aanspraak, maar voordeel is wel dat je goeie nachten kan maken, want ik merk dat ik die absoluut nodig heb.
Maar wat doe je als je voor de derde nacht op rij niet gedouched hebt en je ook maar 2 fietsonderbroeken bij je hebt?? Dorpsfonteinen!! Veel dorpjes hebben op het kerkplein een fonteintje staan als symbool denk ik. Nou ja, fuck the symbool, wassen! De onderbroek die ik niet aan heb wordt gewassen en daarna op mn bagagenetje gebonden om te drogen. Mensen kijken je wel een beetje raar en misschien verontwaardigd aan. Maar dat is hun probleem, effe wat water over je lichaam is toch wel erg lekker.
Deze nacht wederom kamperen, dit keer tussen de olijfbomen langs het Canal du Midi tegen de Middelandse Zee aan!

21nov: Colombiers – Latour de France; 109km
Een dag als alle andere van de afgelopen dagen. Met uitzondering dat ik in een bepaald dorpje waar ik aan wat mensen om water vroeg aangezien de winkels dicht waren, werd uitgenodigd om binnen een biertje te drinken en appeltaart te eten. Een leuke onderbreking! De tent savonds opgezet tegen de Pyreneeën aan op een heuvel tussen de wijngaarden. Er was een soort opslaghok met muren aan 3 kanten, ideaal uit de wind.

22nov: Latour de France – Cistella (SPANJE); 103km
Vandaag vroeg opgestaan omdat 70km verder de grens met Spanje wachtte bovenop een Col in de Pyreneeën en ik niet het risico wilde lopen dat ik rond 5en pas op de top ben en dan gedwongen ben op hoogte, dus ook kou en wind, te slapen. Maar de benen waren super dus om half 3 was ik al over de Col heen. Viel trouwens wel mee, hoe hoog, slechts 700mtr. Het routeboekje had een makkelijke uitgekozen gelukkig. En dan nu in Spanje!
Tsja mijn Frans is redelijk, mijn Spaans is slecht. En dan spreken ze hier ook nog eens Catalaans. Dus wat betreft communicatie is het voor even een beetje behelpen.

23nov : Cistella – Girona; 75km
Pff de benen zijn moe en ik voel me smerig. Na 6 dagen wildkamperen, en wassen in fonteintjes en mijn lange fietspak (broek en hemd ineen) die ik al 6 dagen aanheb en niet kan wassen ben ik er effe klaar mee. Girona is het eindpunt van mijn 2e routeboekje en het begin van het 3e en laatste routeboekje door Spanje. Aangekomen in het centrum in een Hostel, voor het eerst gedouched in 6 dagen en mijn kleren in de was gedaan! Man man man, wat een genot, een warme douche!!

24nov Girona, RUSTDAG
Mooi moment dus om een rustdag te nemen en gewoon effe helemaal geen fiets. En dan morgen op naar Malaga! Ook nog goed nieuws voor Malaga, Tam heeft een appartementje via kennissen weten te regelen voor noppes in Marbella. Dus dat is echt super en heel veel zin in!! Auto´tje huren en voor 4 dagen vakantie vieren samen!
Nou dat was het wel weer even voor nu! Nu lekker mn fiets even nalopen, dan naar buiten, want de zon schijnt en het is heerlijk warm!!

Oja en foto´s van de afgelopen 3 weken op www.entegroot.mijnalbums.nl. Nog even tip: Op de fotopagina staat rechts een verticale filmstrip van de foto´s. Als je je muis op 1 van de foto´s zet, dan krijg je de beschrijving bij de foto te zien.....

Adios!




  • 24 November 2009 - 15:26

    Mark (HCF):

    Schitterend Ente!!! Veel plezier en succes nog en houd ons op de hoogte!

    Groeten namens HCF, Mark

  • 24 November 2009 - 16:27

    Jan VdZ:

    Geweldig, Ente, dat klinkt goed allemaal. Voorlopig kan je nog heeeeeeel lang van het warmere weer genieten ;-)

  • 24 November 2009 - 16:31

    Edgroot@fd.nl:

    ha Ente, het is echt smullen, die verhalen van je! Ik hoop maar dat het in Afrika ook zo blijft.
    Ik weet niet hoe je door Spanje fietst, maar mocht je in de buurt komen van Madrid dan kan ik wel een paar adressen voor je regelen, ik heb daar twee goede vrienden wonen. En misschien kunne zij je weer verder helpen in Spanje! Ik hoor graag van je. groet ed

  • 24 November 2009 - 16:49

    Ente:

    Ha Ed, bedankt!

    Ja het boekje leidt je door Europa eigenlijk langs alle grote steden, aangezien steden op ons mooie Amsterdam na heel slecht toegankelijk zijn voor fietsers. Zodoende heb ik helaas ook weinig aan het adres van Lydia (wel bedankt!!) aangezien het net te veel van de route afwijkt. Grofweg ga ik via Girona naar Manresa, Gandesa, Teruel, Cuenca, Alcaraz, Cazorla, Guadix, Granada, Malaga en dan Gibraltar...

  • 24 November 2009 - 17:44

    Bart:

    Slappe,
    Echt leuk, de verhalen in combinatie met de foto’s!
    Het doet me deugd om te lezen dat je als persoon nog niet veel veranderd bent in deze eerste weken. Iedere mogelijkheid om er een wedstrijdelement in te gooien wordt namelijk nog steeds aangegrepen, zelfs bij een man van 60.
    Wat me wel enigszins verbaasd, is het technisch vernuft waarmee je de fiets weer aan de praat hebt gekregen. Dit geeft vertrouwen zeg.
    Ik neem trouwens aan dat je er alles aan doet om aanstaande zondag live bij de wedstrijd Barca-Real aanwezig te zijn. Die vertraging neem je dan natuurlijk maar even voor lief. En laten we eerlijk zijn, het is belangrijker om deze wedstrijd te zien, dan dat je op tijd in Malaga aankomt (geintje Tam).
    Tot slot nog even een tip. Misschien ben ik niet helemaal de aangewezen persoon om commentaar te leveren op iemands haardracht, maar probeer echt even langs te gaan bij een kapper zeg... Dit kan echt niet meer.
    Veel succes in Spanje. Geniet ervan!
    Gr. Bart Hag

  • 24 November 2009 - 17:54

    Nel Korving:

    Hey Ente,
    Wat een mooie verhalen weer! De foto's zijn ook schitterend, vooral die bij de fontein natuurlijk!! Veel plezier verder en ook de groeten van Willem en Christiaan vanuit Las Vegas.
    Geniet ze in het mooie Spanje!

  • 24 November 2009 - 18:51

    Robert:

    Super om te lezen wederom! Heb zojuist de foto's ook even bekeken. Op die manier kun je je pas echt een voorstelling maken over hoe je bijv. de nachten doorbrengt. Vraag me van sommige wel af hoe en door wie ze genomen zijn. Volgens mij heb je inmiddels een mooie relatie met de zelfontspannert van je camera opgebouwd...;)

    Veel succes en plezier in het warmere spanje! Ik hoop inderdaad dat je ergens kunt genieten van El Classico, met uiteraard hopend op een mooi einde voor Barca. Met jouw clubje AZ gaat het overigens wat minder, je bent op het goede moment vertrokken...

    Robert

  • 24 November 2009 - 18:55

    Peter K:

    Hoi, niet zo eeenzame fietser,
    Als ik alle reacties lees op je avonturen dan ben je beslist niet eenzaam. Wat leven er veel mensen met je mee en wat zijn er veel mensen ingedachten bij je. Dat moet je toch door de moeiijke uurtjes heen helpen.
    Je hebt al prachtige ontmoetingen gehad. Dat terwijl je nog maar in het "oude "Europpa bent. Wat zou je nog allemaal te wachten staan in Afrika. Jambo, Bwanna mousoeri.


  • 24 November 2009 - 19:23

    Lucas:

    Één woord voor jou Ente: respect. De foto's zijn mooi, je hebt dan ook een idee hoe je daar fietst. Succes nog man!

  • 24 November 2009 - 19:50

    Astrid :

    Hola Ente,

    Ik lees dat je Leuven al vele honderden kilometers achter je hebt gelaten. Leuk om te lezen over jouw tocht en je ontmoetingen. Hopelijk kom je nog enkele keren warmshowers tegen. Geniet van je tocht! Disfruta de españa. Te deseo un buen viaje hacía Africa!

    saludos,
    Astrid

  • 24 November 2009 - 20:11

    Vued:

    Player!
    Ik moet er niet aan denken om zelf zo'n tocht te maken, maar vind het echt super om je verhalen te lezen.. Echt respect! Een kappertje zou inderdaad geen kwaad kunnen, je bent nu net een zwerver!
    Succes met de Spaanse taal!
    Groetjes

  • 24 November 2009 - 20:31

    Opa V D Zwan :

    H0i Ente leuk je reisverslag te lezen.
    gOEIE REIS verder en veel zon Hier slecht weer
    veel wind Groetjes Opa Oma


  • 24 November 2009 - 21:18

    Zusje Josine :

    Jeetje Ente, wat een verhalen! Mijn belevenissen vergeleken met de jouwe stellen zowat niks voor :p
    Echt heerlijk om te lezen, en ook leuke foto's geplaatst! Beste krullen heb je, en je lijkt ook al wat te af te vallen, haha, mijn buik groeit hier alleen maar(A)
    Heel veel succes en plezier weer verder, we spreken elkaar snel!
    xxxx

  • 24 November 2009 - 22:25

    Maarten:

    Ha Ente,

    Mooie verhalen man! Ja, die Col du Mezilhac is prachtig he! Echt een loeder van een klim maar wat een zalige afdaling! Wij werden toen ingehaald door allemaal gestresste nederlandse pelotonnetjes. Nee hoor, dan maar lekker met een slakkengangetje..
    Als het goed is hebben we allebei dezelfde linkerhanden dus het werkt bemoedigend om te lezen dat jij dat soort klusjes zelf kunt klaren. Baan is opgezegd en in juni gaan we oostwaarts!

    Geniet van Spanje en het bijkomstige zonnetje!

    Maarten

  • 25 November 2009 - 08:50

    Miriam:

    Ente! Wat een super verhalen zeg! Heerlijk vooruitzicht Marbella samen met Tam! Geniet er lekker van, succes en doe voorzichtig!

    Liefs Miriam

  • 25 November 2009 - 08:53

    Tam:

    Stoere knul van me!
    Wat een mooie verhalen, echt heel leuk hoe je het ook beschrijft!! En de foto's, super leuk om te zien hoe je geniet! Zo krijg ik ook wat meer gevoel bij je verhalen. Het ziet er super uit en jij ziet er super uit. Met je grote bos krullen:)
    Hele dikke knuffel!

  • 25 November 2009 - 09:02

    Simon:

    Hoi Ente,wat is internet toch een mooi medium. Echt geweldig te lezen hoe ver je al bent en wat je allemaal hebt mee gemaakt. Met de foto's erbij kan je je een aardige voorstelling maken van hoe het is. Ik ben jaloers op je. Ja en die voorderailleur daar verwacht je eigenlijk nog de minste problemen mee. Heb je je ketting al eens gewisseld en gaat dat lekker makkelijk met die powerlink schakels? O ja dan heb ik nog een tip: naast gras kan je vette pannetjes ook heel goed schoonmaken met zand en daar kan je de komende maanden in ruime maten over beschikken!

  • 25 November 2009 - 09:54

    Jangroot:

    Hoi Ente, Leuk om contact te houden. Ik heb net als Ed ook een goede vriend van MBA in Madrid, Pablo uit Uruguay. afgelopen weekend nog gesproken en al gevraagd. Dus even over Luis Suarez babbelen en zijn ziel is gestreeld. Pablo is gewend aan intern. bezoek.Zie maar

  • 25 November 2009 - 16:11

    Ans Laan:

    Hoi Ente,

    Van je moeder al een en ander gehoord, maar nu dusook te lezen, succes verder, groetjes van Ans, de moeder van ja al die laantjes ja.

  • 25 November 2009 - 18:31

    Mieke:

    Hi Ente, ik lees dat je route niet echt langs Viladecavalls loopt.(naast Terrassa en niet ver van Manresa, het adres dat Lydia je had gegeven). Als ik je ergens mee kan helpen bel dan even. Veel succes!

  • 25 November 2009 - 21:10

    Gijs:

    Ent!
    Wat ben je ook een held he! Ik mis natuurlijk 1 ding in je verhalen; waar zijn al die mooie vrouwen gebleven?!
    Ben overigens PES koning geworden, nu jij d'r niet bent kan ik mooi wat uurtjes oefenen ;)

    Succes jongen, geniet ervan!!
    x

  • 25 November 2009 - 22:37

    Pieter:

    Wat mooi om eindelijk wat beelden te zien bij je verhalen, daardoor gaat het nog meer leven. Goed om te horen dat je eindelijk beloond wordt met een beetje zonnestralen!! Is je meer dan gegund.

    Geniet ervan en maak je geen zorgen: je kamertje wordt goed warm gehouden! ;-)

  • 26 November 2009 - 04:09

    Sander:

    Mooie verhalen weer Ente. Wat een belevenissen.
    Ik wacht met smart je volgende verhalen weer af.
    Succes verder he!!!

  • 26 November 2009 - 08:29

    Lisanne:

    Hee Ente!!!
    Wat een gave verhalen allemaal! Echt een avontuur zeg! Heel veel succes nog en geniet 'ze straks met Tammy:-)
    -X- Lisan

  • 26 November 2009 - 09:02

    Ilse:

    Wat een verhalen weer, wel grapppig dat je het in dezelfde stijl doet als Martien. Het leest lekker weer :-D!

    Om je foto's heb ik hartelijk moeten lachen, misschien zit er nog wel een carriere als fotomodel in ;-).

    Veel succes in Spanje en Afrika ligt bijna binnen handbereik!

    Gr Ilse

  • 26 November 2009 - 11:14

    Richard:

    Hey Ente,

    Wat een geweldig avontuur zeg. Je schiet al aardig op. Succes met het doorkruisen van Spanje.

    Het is al eerder gezegd maar een kappertje zou je goed doen ;)

  • 26 November 2009 - 15:26

    Willem Korving:

    Hoi Ente, je hebt al een heel stuk gefietst zeg. Ik ben benieuwd welke verhalen je niet aan de blog toevertrouwt!?! Mijn vraag hoe je in het frans vraagt kan ik bij u slapen is beantwoord, ik heb het in Las Vegas ook geprobeerd maar het is niet gelukt!! ;-))
    groetjes uit wilnis

  • 29 November 2009 - 13:17

    Ruud (Groot):

    Hee Ente!

    Ziet er goed uit allemaal hoor! Mooie verhalen, leuke foto`s. Wellicht dat je met het mooie weer in aantocht een kappertje kan pakken...;-) Geniet ervan!

    Gr. Ruud

  • 29 November 2009 - 14:13

    Maaike:

    Wat een avonturen Ente! Echt super leuk om te lezen. Zit je fietspak een beetje goed?

  • 30 November 2009 - 19:21

    Suus:

    he ente, hoorde afgelopen weekend pas op welke site je verhalen staan, dus heb net ff alles gelezen en je foto's gezien. Wat een avontuur!!! succes verder en geniet vooral!!gr suus

  • 01 December 2009 - 00:03

    Frank:

    Slappe,

    Door mijn overvolle programma afgelopen week (EY Masterclass en Awakenings:-)) stond ik 30 min. geleden voor een dilemma: of lekker slapen of nog even Ente zijn avonturen goed doorlezen en je foto's bekijken..Gelukkig heb ik voor het laatste gekozen want wat heb ik respect voor alles wat je doet. De meeste foto's maken me jaloers maar bij sommige foto's hoef ik niet met je te ruilen..Tijdens het lezen van je verhaal en bekijken van je foto's kwamen er heel wat situaties bekend voor (wakker worden van blaffende honden in Basel - heldere sterrenhemel in Gili - hoofdlamp op de Rinjani)..Allemaal mooie herinneringen waar jij er ongetwijfeld nog veel meer van zal krijgen! Rest mij om je dit keer veel plezier te wensen met TAMMY en ik houd de opmerking over je krulletjes maar voor me..


  • 01 December 2009 - 15:38

    Maurice:

    Pik! Excuus voor de vertraagde reactie, probeer je verhalen op de voet te volgen, maar een vakantie in Florida gooide roet in het eten... Echt super respect voor je prestaties, nu al. Ik weet zeker dat je het gaat redden tot Cape Town, als jij je zinnen ergens op gezet hebt, knappe lekke band die jou van gedachte laat veranderen! Hoe is het trouwens met je Marokkaanse, Nigeriaanse en Mauretaniaanse talenknobbel gesteld? Zet hem op pik, geniet van je tijd met Pam-Pam

  • 01 December 2009 - 19:56

    Ente:

    Ik voel mij hier vanuit het ijskoude Cuenca (vandaag hele dag in de sneeuw gefietst) toch even geroepen om voor mn haardracht op te komen. Ten eerste bedankt heren dat jullie je allemaal zo bekommeren om mijn krulletjes. Het plan is om in Malaga gemillimeterd te worden. Alhoewel de Carles Puyol-look mij ook wel bevalt, kies ik toch maar voor t een korte coup voor de Sahara!!

  • 01 December 2009 - 21:16

    Roeland:

    Heej Ouwe! Ik heb je site gevonden en geniet van al je verhalen en avonturen! Geniet van je 4 daagjes met je schatje, ik kijk weer uit naar je volgende avontuur!

    Tot in Zuid Afrika!
    Ciao,
    Roeland.

  • 02 December 2009 - 10:07

    Sjoerd:

    Ente,

    Heb eindelijk ook je website gevonden. Ben nog een beetje aan het bijlezen, maar zeer mooie verhalen tot nu toe!

    Geniet ervan kerel!

    Sjoerd

  • 05 December 2009 - 19:13

    Pietje Frank:

    Beste Ente,

    Ook al beginnen de jaren voor de Sint te tellen,
    Door jouw avontuur wil hij toch nog even iets tegen je vertellen.

    De Sint heeft namelijk via zijn gluurpieten vernomen,
    Dat de tijd voor je grote avontuur toch echt is gekomen.

    Je houdt iedere week je weblog braaf bij,
    De laatste keer zelfs met indrukwekkende foto’s, dat maakt de Sint blij.

    Je bent nu al ruim een maand aan het fietsen,
    In die tijd heb je al veel gezien en vaak om een kamer moeten bietsen.

    Nu ben je aangekomen in mijn geboorteland,
    Daar is het gelukkig heerlijk vertoeven met Tammy aan het strand.

    Daarna gaat je avontuur naar een hoger niveau,
    Alleen met je fiets naar Kaapstad, ja Ente, jij steelt de show.

    Gelukkig heb je vele mooie vooruitzichten,
    Houd dat in je achterhoofd en blijf je daarop richten.

    Een mooi feestje met oud en nieuw ga je wel even missen,
    Maar naar een vergelijking met jouw avonturen kunnen we alleen maar gissen

    Zo ben jij er straks gewoon bij tijdens het WK,
    Heerlijk bijkomen van je overlevingstocht door Afrika.

    Iedereen zal jaloers op je zijn, geniet nog van je tocht zonder te vallen,
    Want voor je het weet zit je gewoon weer ouderwets op de Wallen!

  • 06 December 2009 - 14:35

    Teun:

    Hey Ente,

    Ook ik heb eindelijk je site gevonden! Het is waarschijnlijk al een miljoen keer tegen je gezegd, maar ik zeg het gewoon nog een keer.. Wat ongelooflijk gaaf wat je doet zeg! Veel mensen dromen van avontuur, maar jij doet het gewoon...

    Heel veel succes met je reis en vanaf nu lees ik al je verhalen.

    Groet, Teun

  • 06 December 2009 - 16:12

    Annette:

    Hoi Ente,

    Iedere keer weer benieuwd wat je meemaakt. Geniet van je verhalen en je foto's. Ente, ik vind het knap van je om zo lang op jezelf te zijn aangewezen!
    Voorspoedige reis en veel succes in Afrika.

    Xje Annette (je "tante")

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ente

Via deze blog zal ik proberen jullie op de hoogte houden van de fietstocht van Amsterdam naar Kaapstad. Vertrekdatum is 1 november en aankomstdatum zal ca. 7-9 maanden later zijn. Veel leesplezier!

Actief sinds 26 Okt. 2009
Verslag gelezen: 815
Totaal aantal bezoekers 99405

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 12 Juli 2010

van Amsterdam naar Kaapstad per fiets

Landen bezocht: